تبلیغات
اوکسین ادز معتبرترین و بزرگترین سیستم کسب درآمد وبمسترها

پسران سبز ، سبز باشید !!!



علم و مردم - بزرگترین اشتباخ مهندسی دنیا
 
علم و مردم
درباره وبلاگ


Flash banner maker online

کد بنر:


مدیر وبلاگ : احمد مهدوی
نظرسنجی
نظر شما درباره ی سریال قهوه تلخ چیست








آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
سه شنبه 16 فروردین 1390 :: نویسنده : مجتبی نوشک
ابتدا و انتهای پل جانبازان رشت به دلیل اشتباه مهندسى -[عمومی] - پنجشنبه 26 دی 1387
ابتدا و انتهای پل جانبازان رشت به دلیل اشتباه  مهندسى ابتدا و انتهای پل جانبازان كه تاكنون حدود ۳ میلیارد تومان برای آن هزینه شده، به دلیل اشتباه مهندسی، ۵۰ سانتی‌متر اختلاف سطح دارد و به هم نمی‌رسد!

پل جانبازان رشت كه قرار بود در سال ۱۳۸۶ به بهره‌برداری برسد هم اكنون در شرایطی به پیشرفت ۷۲ درصدی دست یافته كه اشتباهات محاسباتی‌اش عجیب‌ترین رویداد مهندسی كشور را رقم زده است. اجرای این پل ۶/۱۰۲ متری از چهارم تیر ماه سال ۱۳۸۵ در دو جبهه كاری آغاز شد كه بنابر محاسبات می‌بایست در پایان پروژه به یكدیگر متصل می‌شدند، اما هم اكنون و با وجود گذشت ۲ سال اشتباهات محاسباتی مانع از اتصال طرفین پل به یكدیگر شده است.

هم‌اكنون طرفین ابتدا و انتهای پل در حالی برای اتصال به یكدیگر نزدیك شده‌اند كه تازه مشخص شده به دلیل اشتباهات مهندسی این اتفاق به دلیل اختلاف سطح طرفین پل هرگز نخواهد افتاد. گفته می‌شود این اختلاف به نیم متر می‌رسد كه در قوانین مهندسی عدد بسیار بزرگی به شمار می‌آید.

به گفته مهندسان سازه، طراحی اینگونه پل‌ها پس از سال‌ها اجرا در كشور به قدری ساده است كه حتی در توان دانشجویان مهندسی نیز هست و این بر ابهامات مسئله بیشتر می‌افزاید.



در این رابطه هیچ مقام مسئولی در شهر رشت حاضر به اظهار نظر نیست و تنها محمود فریدونی شهردار رشت در اظهار نظری غیرمستقیم پیمانكار را مقصر معرفی می‌كند. او معتقد است: «شركت طرف قرارداد این پل در گذشته به تعهدات خود عمل نكرد و با اعمال مدیریت جدید سعی ما بر این است كه در كوتاه‌ترین زمان این پل به بهره‌برداری برسد.»

فریدونی البته نبود جرثقیل حمل نصب تجهیزات پل جانبازان از محل كارگاه ساخت تجهیزات این پل در حوالی كوچصفهان تا رشت در گذشته را از جمله مشكلات عنوان كرده و می‌گوید: «البته این مشكل هم اكنون برطرف شده است».

این توضیحات در حالی است كه جبار كوچكی‌نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، پل غیرهمسطح جانبازان رشت را لكه ننگی در این شهر دانسته و همزمان رئیس مجمع نمایندگان گیلان می‌گوید: «ساخت پل غیرهمسطح جانبازان رشت به دلیل غیركارشناسی بودن هزینه زیادی به گیلان وارد كرده است.»

اسدالله عباسی انتقادهای مردم و مسئولان نسبت به پل غیرهمسطح جانباران این شهر را نیز وارد می‌داند، اما با این حال رییس شورای شهر رشت هرگونه اظهارنظری در این رابطه را مغرضانه توصیف می‌كند.

محمدرضا قاسمی ‌به عنوان مدافع سرسخت این پل كه طرفین آن دست كم ۵۰ سانتی‌متر اختلاف سطح دارند حتی در پاسخ به نماینده مجلس، نه تنها پل را لكه ننگی برای این شهر نمی‌داند بلكه از ساخت آن به عنوان سند افتخاری در عملكرد شهرداری رشت نام می‌برد كه انگیزه‌ای قوی برای ساخت تقاطع‌های همسطح و غیرهمسطح دیگر در این شهر به وجود آورده است.

او حتی از منتقدان این پل می‌خواهد با دست برداشتن از اشكال‌تراشی‌ها و انتقادهای غیرمنصفانه كمبود نقدینگی و عدم بهره‌مندی این شهر از بودجه‌های ملی را برطرف كنند.

وی ادامه می‌دهد: «موانع موجود بر سر راه پروژه‌های عمرانی شهر باران با اشكال‌تراشی و انتقادهای غیرمنصفانه برطرف نخواهد شد، بلكه كمبود نقدینگی و عدم بهره‌مندی از بودجه‌های ملی بزرگ‌ترین مشكل در مسیر سازندگی رشت است.»

تا به امروز برای این پل ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان هزینه شده است اما با اتفاق پیش آمده برآورد می‌شود دست كم یك میلیارد تومان به برآورد اولیه اضافه شود. كارشناسان امر معتقدند در صورت صرف این هزینه پل جانبازان رشت گران‌ترین پل روگذر در تاریخ مهندسی كشور خواهد بود.




نوع مطلب :
برچسب ها :